tisdag 1 februari 2011

Februari

Hej !
Tänk att det är februari i dag
Det går framåt  och snart är det vår och sommar............................vad jag längtar men just nu verkar det vara långt borta det snööööööööööar här . 

Några bilder på bonaden som nu är färdig och hänger i köket








Måste få visa dom fina tulpanerna jag fick av Liza (min dotter ) hon var här i går och hälsade på .

Dom är lila men det fanns En orange blomma i

Detta mönster finns på Agnetas sida verkar roligt att sy av  sina scraps
Nu ska jag och Emelie göra Tacopaj till Middag och så ska jag baka mitt morotsbröd
Bakade det häromdagen tog slut lika fort som det var klart

Recepter är enkelt .
6dl vatten kokas och hälls över 4dl havregryn
Låt stå tills det blir rumstemperatur .
Blanda  50 g jäst med 1 dl mjölk (fingervarm )
tillsätt 50 g smör eller margarin (smält)
2 msk sirap
2 tsk salt
4 dl finriven morot
1 dl solrosfrön
till sist 12-13 dl rågskikt /Vetemjöl
Blanda   till en deg låt jäsa i ca 30-40 min
Ta upp degen och kavla ut den och lägg i långpannan 
skåra med kniven rutor
låt jäsa 25 min 
pensla med lite olja på brödet och strö över lite flinsalt/solrosfrön  
Sätt in i ugnen ca 20 min i 225 Grader 
Ät och NJUT 

Kram på er 









2 kommentarer:

  1. Hej! Såg att Du följer mig.Det var trevligt så hittar man ju varandra.Så nu klickar jag Dig som följare. Ha det bra.

    SvaraRadera